Konspekt zajęć w grupie dzieci 3-letnich

Temat zajęć: „Przygoda na sankach”- słuchanie opowiadania G. Stańczyk wzbogaconego zabawą logorytmiczną. Wskazywanie na ilustracji charakterystycznych oznak zimy. „Zimowy pociąg”- zabawa muzyczno- ruchowa połączona z rozmową na temat bezpieczeństwa podczas zabawy na śniegu i lodzie. „Wirujące śnieżynki”- zabawa orientacyjno- porządkowa, doskonaląca umiejętność reagowania ruchem na zmianę tempa w muzyce. Wspólne lepienie bałwana z papierowych kul- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, czerpanie radości ze wspólnych zabaw. Zestaw zabaw ruchowych nr 18- rozwijanie sprawności fizycznej dzieci.

Konspekt zajęć

 

Osoba prowadząca zajęcia: mgr Joanna Jurecka    

Data: 15.01.2016

Czas trwania: 30 minut

Grupa wiekowa: 3-latki
Tematyka tygodniowa
: Wszędzie biało.
Temat zajęć
: „Przygoda na sankach”- słuchanie opowiadania G. Stańczyk wzbogaconego zabawą logorytmiczną. Wskazywanie na ilustracji charakterystycznych oznak zimy. „Zimowy pociąg”- zabawa muzyczno- ruchowa połączona z rozmową na temat bezpieczeństwa podczas zabawy na śniegu i lodzie. „Wirujące śnieżynki”- zabawa orientacyjno- porządkowa, doskonaląca umiejętność reagowania ruchem na zmianę tempa w muzyce. Wspólne lepienie bałwana z papierowych kul- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, czerpanie radości ze wspólnych zabaw. Zestaw zabaw ruchowych nr 18- rozwijanie sprawności fizycznej dzieci.

Cele główne:

  • zapoznanie z rodzajami zabaw na śniegu i lodzie;
  • rozwijanie poprawnej wymowy i umiejętności językowych; 
  • rozwijanie sprawności fizycznej poprzez zabawy ruchowe.

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • śpiewa piosenkę na rozpoczęcie zajęć;
  • szuka listu ukrytego w sali;
  • wypowiada się na temat ilustracji;
  • słucha opowiadania nauczyciela;
  • naśladuje jego treść w momentach wskazanych przez nauczyciela;
  • podejmuje próbę budowania wypowiedzi na temat wysłuchanego tekstu;
  • reaguje ruchem na zmianę tempa w muzyce;
  • wskazuje właściwe i niewłaściwe zachowanie podczas zabawy na śniegu i lodzie;
  • reaguje ruchem na przerwę w muzyce;
  • tworzy bałwana z papierowych kul wraz z innymi dziećmi;
  • dokleja bałwankowi brakujące elementy;
  • w miarę możliwości uczestniczy w zabawach ruchowych;
  • podejmuje próbę oceny, czy zajęcia były atrakcyjne.

 

Metody: działanie praktyczne, metoda obserwacji i pokazu, metoda problemowa, pedagogika zabawy.

Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: płyta CD z piosenką „Wszyscy są…”,  list od Pani Zimy, ilustracja przedstawiająca zimowy krajobraz, sylwety bohaterów opowiadania „Przygoda na sankach”, płyta CD z utworem „Taniec śnieżynek i bałwanów”, ilustracje przedstawiające właściwe i niewłaściwe zachowanie podczas zabaw na sankach, płyta CD z piosenką „Jedzie pociąg z daleka”,  emblematy dla każdego dziecka z wizerunkiem drzewa lub śnieżynki, ilustracje przedstawiające: narty, sanki i łyżwy, gazety, biały worek, dwa sznurki, kapelusz, szalik, naklejki przedstawiające: oczy, nos, usta, guziki, papierowe kolorowe serca, płyta CD z muzyką klasyczną- tło do ćwiczeń gimnastycznych.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1.      Taniec integracyjny na powitanie „Wszyscy są…”- zabawa integrująca grupę,  dzieci stojąc w kole śpiewają piosenkę i ilustrują jej treść ruchami ciała:

Wszyscy są, witam was (machają do dzieci)

Zaczynamy już czas (pokazują palcem na zegarek)

Jestem ja (pokazują dłonią na siebie)

Jesteś Ty (pokazują dłonią na kolegę lub koleżankę)

Raz, dwa, trzy! (trzy razy klaszczą w dłonie).

 

2.      „Magiczny napój" - zabawa inscenizowana w kole. Nauczyciel zaprasza dzieci w „Podróż do krainy Pani Zimy". Wypowiada zaklęcie: garstka fantazji, szczypta radości, niech ta grupa w krainie Zimy zagości. Każde dziecko udaje, że trzyma w rękach kubek. Wszyscy jednocześnie „wypijają" łyk czarodziejskiego napoju. Zamykają oczy i przenoszą się do krainy Pani Zimy.

 3.      „Jaka to pora roku?”- rozmowa na temat ilustracji. Dzieci nadal mają zamknięte oczy, a nauczyciel przypina do tablicy zimową ilustrację.  Na umówiony znak, dzieci otwierają oczy. Nauczyciel kieruje rozmową na jej temat:

  • Jaka pora roku przedstawiona jest na ilustracji?
  • Co wskazuje na to, że to zima?

 4.      „Przygoda na sankach”- słuchanie opowiadania nauczyciela wg utworu G. Stańczyk wzbogaconego ruchomymi sylwetami bohaterów i zabawą logorytmiczną.


Treść opowiadania z ćwiczeniami logorytmicznymi:

Całą noc padał śnieg, zasypał całe podwórko.
Rano Jaś i Kasia wybrali się na górkę, na sanki.
Idą dzieci z saneczkami:
raz, dwa, trzy  - N. rytmicznie klaszcze w ręce
raz, dwa, trzy - dz. powtarzają słowa i klaszczą
Śnieżek chrupie pod nogami:
raz, dwa, trzy  - N. rytmicznie tupie nogami
raz, dwa, trzy,- dz. powtarzają słowa i tupią
Patrzą, a przy górce ktoś stoi, nie rusza się i nikogo się nie boi.

Zgadnijcie dzieci, kto to taki?–  dzieci odgadują:  bałwanek.

Bałwanek mały stoi, mrozu, wiatru wcale się nie boi.
fiu… fiu… fiu…–  N. zgłoskach prezentuje ćwiczenia oddechowe regulujące wydech
fiu… fiu… fiu… – dz. naśladują wykonując ćwiczenia oddechowe
Bielusieńki ma kożuszek i ze śniegu cały brzuszek.
Główka w śniegu utulona, w stary garnek przystrojona.
Ucieszył się bałwan, gdy zobaczył dzieci.

– Hej, ho! – zawołał– Witam Was dzieciaki!
– Witamy cię bałwanku, chodź z nami na sanki.
Bałwan na to – ach nie mogę, bo mam tylko jedną nogę!
– A to szkoda, zatem pójdziemy sami na saneczki.

Ty bałwanie tu zaczekaj, zobaczysz jak zjeżdżamy z góreczki.

Wyszły dzieci na pagórek:
– raz, dwa, trzy–  N. rytmicznie klaszcze w ręce
– raz, dwa, trzy - dz. powtarzają słowa i klaszczą

Już jadą na sankach:
–  szu, szu, szu–  N. wykonuje skręty tułowia w bok
– szu, szu, szu–  dz. powtarzają i naśladują ruchy N.

Pędzą z górki na pazurki, nagle:
- bach! bach!–   N. zwiększa natężenie głosu
- bach! bach!–  dz. powtarzają

- trach! trach! bęc! - N. zwiększa natężenie głosu
- trach! trach! bęc! - dz. powtarzają.

Co się stało, jak myślicie? – nauczyciel zadaje pytanie, dzieci udzielają odpowiedzi i  wyrażają własne sądy.

Posłuchajcie i zobaczcie sami- nauczyciel zmienia sylwety na tablicy.

Jaś i Kasia spadli z sanek, są cali ośnieżeni i zaskoczeni.

Wyglądają jak bałwanki, zaś bałwanek śnieżny panek jedzie na ich sankach.

To ci niespodzianka!

 

5.      Krótka rozmowa na temat tekstu:

  • Jaka pora roku występowała w opowiadaniu?
  • Na czym jeździły dzieci?
  • Kogo spotkały?
  • Jak zakończyła się historia?

 

6.      „Wirujące śnieżynki”- zabawa orientacyjno- porządkowa do muzyki „Taniec śnieżynek i bałwanów” wg Klanzy.

Dzieci (śnieżynki) swobodnie wirują po sali, gdy usłyszą szybką muzykę, natomiast, kiedy muzyka jest wolna, wówczas dzieci (bałwanki) stoją w miejscu i kiwają się na boki.

 7.      „Zimowy pociąg”- zabawa muzyczno- ruchowa połączona z rozmową na temat bezpieczeństwa podczas zabawy na śniegu i lodzie. Dzieci wsiadają do pociągu i przy akompaniamencie wesołej piosenki wyruszają w podróż po krainie Pani zimy. Gdy muzyka cichnie- pociąg zatrzymuje się na stacji, a nauczyciel pokazuje dzieciom ilustrację przedstawiającą właściwe lub niewłaściwe zachowanie podczas zabaw na śniegu. Zadaniem dzieci jest określenie, czy można bawić się w ten sposób, czy też nie. Po krótkiej rozmowie muzyka znowu zostaje włączona, a dzieci wyruszają w dalszą podróż pociągiem. Zabawa trwa do momentu, aż omówione zostaną wszystkie ilustracje.

 8.      Zestaw zabaw ruchowych nr 18

- „Zimowe drzewa”- zabawa organizacyjno- porządkowa. Nauczyciel dzieli dzieci na „śnieżynki” i „drzewa”. „Śnieżynki” wirują po sali w rytm muzyki, drzewa delikatnie poruszają paluszkami (gałązkami). Na przerwę w muzyce- „śnieżynki” jak najszybciej podbiegają  do drzewa i przytulają się do niego. Po kilku powtórzeniach zamiana ról.

 

- „Lepimy bałwanka”- zabawa kształtująca ramiona, nogi i tułów. Dzieci naśladują lepienie bałwana.

 

- „Narty”- zabawa naśladowcza. Nauczyciel pokazuje dzieciom ilustrację przedstawiającą narty, dzieci naśladują jazdę na nartach.

 

- „Łyżwy”- zabawa naśladowcza. Nauczyciel pokazuje dzieciom ilustrację łyżew, dzieci naśladują jazdę na łyżwach.

 

- „Saneczki”- zabawa naśladowcza. Nauczyciel pokazuje dzieciom ilustrację sanek, dzieci naśladują jazdę na sankach.  

 

- „Celne śnieżki”- zabawa rzutna. Na sygnał nauczyciela, dzieci lepią kulki ze śniegu (gazet), po czym rzucają w dowolnie wybranym przez siebie kierunku.

 

- „Śnieżny odpoczynek”- dzieci kładą się na plecach, na hasło nauczyciela „aniołki” naśladują robienie aniołków- ruszają ramionami i nogami.

 

9.      Wspólne lepienie bałwana – dzieci zbierają „ śniegowe kule” i wkładają je do dużego worka. Gdy wszystkie śnieżki są zebrane, nauczyciel wiąże worek w dwóch miejscach, na górę zakłada kapelusz i przewiązuje worek szalikiem. Następnie pyta dzieci, czego bałwankowi brakuje? – dzieci  odpowiadają. Nauczycielka wybiera chętne dzieci, które naklejają we właściwym miejscu: oczy, nos, usta, guziki.

10.  Ewaluacja zajęcia- dzieci, którym podobały się zajęcia, uśmiechają się i wesoło machają do nauczyciela. 

11.  Rozdanie papierowych, kolorowych serduszek dla dzieci, które uczestniczyły w zajęciach. Zachęcenie do aktywnego udziału w zajęciach.