Samorządowe Przedszkole nr 1 w Przeciszowie
-
-
Kalendarium
Niedziela, 2024-05-19
Imieniny: Celestyny, Iwony
-
Kartka z kalendarza
-
Statystyki
- Odwiedziny: 320198
- Do końca roku: 226 dni
- Do wakacji: 33 dni
Konspekt zajęć w grupie 4 i 5-letnich
Temat zajęć: „Bezpieczny Internet”- zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z urządzeń multimedialnych i Internetu. „Co to jest Internet?”- burza mózgów, wyjaśnienie, czym jest Internet. „Sieć internetowa”- zabawa aktywizująca z wykorzystaniem kłębka wełny, wyjaśnienie, czym jest sieć internetowa. „Komputerowe zagadki”- rozwiązywanie zagadek słownych. „Sieciaki.pl – Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu: Korzystaj z umiarem z Internetu” - oglądanie filmu edukacyjnego, zwrócenie uwagi na zagrożenia, jakie niesie ze sobą niewłaściwe korzystanie z komputera i Internetu. „Muchy do sieci”- zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa. „Czy właściwie korzystam z multimediów?”- quiz wiedzy podsumowujący zajęcia.
Osoba prowadząca zajęcia: mgr Joanna Jurecka
Data: 25.09.2023
Czas trwania: 25 minut
Grupa wiekowa: 4 i 5-latki
Temat zajęć: „Bezpieczny Internet”- zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z urządzeń multimedialnych i Internetu. „Co to jest Internet?”- burza mózgów, wyjaśnienie, czym jest Internet. „Sieć internetowa”- zabawa aktywizująca z wykorzystaniem kłębka wełny, wyjaśnienie, czym jest sieć internetowa. „Komputerowe zagadki”- rozwiązywanie zagadek słownych. „Sieciaki.pl – Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu: Korzystaj z umiarem z Internetu” - oglądanie filmu edukacyjnego, zwrócenie uwagi na zagrożenia, jakie niesie ze sobą niewłaściwe korzystanie z komputera i Internetu. „Muchy do sieci”- zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa. „Czy właściwie korzystam z multimediów?”- quiz wiedzy podsumowujący zajęcia.
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z Internetem oraz uwrażliwienie ich na zagrożenia związane z korzystaniem z sieci;
- wprowadzenie dzieci w świat technologii komunikacyjno – informacyjnej.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- wyjaśnia pojęcie Internet;
- wymienia zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z Internetu;
- wymienia sposoby, jak uniknąć uzależnienia od komputera, Internetu;
- wyjaśnia, dlaczego granie w niewłaściwe gry komputerowe bywa niebezpieczne;
- podaje kłębek włóczki koledze lub koleżance;
- reaguje ruchem ciała na umówiony sygnał;
- rozwiązuje zagadki słowne;
- wyróżnia głoskę w nagłosie słów: komputer, Internet, myszka (5l);
- dokonuje ewaluacji zajęć poprzez przyjęcie odpowiedniego wyrazu twarzy.
Metody: działanie praktyczne, metoda obserwacji i pokazu, metoda problemowa, metoda aktywizująca;
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: Kłębek wełny, ilustracje przedstawiające rozwiązania zagadek, tablet z filmikami edukacyjnymi „Sieciaki.pl – Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu”, emblemat dla każdego dziecka „Jestem bezpieczny w sieci”, znaczki ilustrujące buźki wesołe i smutne.
Przebieg zajęć:
- „Pajączki”- zabawa paluszkowa na powitanie, dzieci siadają na podłodze wykonując w rytm muzyki następujące czynności:
Małe pajączki – dzieci pokazują rękami wzrost pajączka
zgrabne mają rączki. – zamykają i otwierają dłonie
Plotą pajęczynkę - wykonują kołowrotek
by nakarmić swą rodzinkę. – zbliżają dłonie do ust
Nagle przyszedł wiatr, dmuchnął cały świat. – poruszają rękami nad głową
Zerwał pajęczynkę, przewrócił rodzinkę. – przewracają się na podłogę
- „Co to jest Internet?” – burza mózgów. Po wysłuchaniu swobodnych wypowiedzi dzieci, nauczyciel podaje definicję: Internet to wielka, niewidzialna sieć połączonych ze sobą komputerów, tabletów, smartfonów, dzięki której ludzie mogą się łączyć z innymi, rozmawiać, słuchać muzyki, oglądać filmy, grać, przesyłać pliki, robić zakupy i poznawać wiele ciekawych rzeczy.
- „Sieć internetowa”- zabawa aktywizująca z wykorzystaniem kłębka wełny. Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że wspólnie stworzą internetową sieć. Podając sobie kłębek wełny, wypowiadają imię kolegi lub koleżanki, do którego ma trafić włóczka. W trakcie zabawy przypomina dzieciom o trzymaniu swojego kawałka włóczki. Na końcu zabawy wyjaśnia, iż w taki sposób sieć internetowa łączy komputery na całym świecie.
- „Komputerowe zagadki”- rozwiązywanie zagadek słownych.
Stoi na biurku lub na stoliku, ma ekran, myszkę i dużo guzików (komputer)
Jakie to zwierzę „siedzi w komputerze”? (myszka)
Sieć co łączy komputery nazywa się... (Internet)
- Zadanie dla dzieci 5-letnich: wyodrębnienie pierwszej głoski w słowach stanowiących rozwiązane zagadek.
- Oglądanie filmików edukacyjnych, zapoznanie dzieci z zagrożeniami, jakie niesie ze sobą niewłaściwe korzystanie z komputera i Internetu.
- pl – Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu: Korzystaj z umiarem z Internetu
- pl – Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu: Nie ufaj osobom poznanym w sieci
- pl – Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu: Mów jeśli coś jest nie tak
- „Bezpiecznie korzystamy z komputera”- ustalenie z dziećmi podstawowych zasad bezpieczeństwa, które należy stosować w obcowaniu z komputerem i Internetem:
- zawsze pytać rodziców o pozwolenie na korzystanie z Internetu i komputera;
- nie korzystać z Internetu i komputera przed snem;
- można grać tylko pod opieką rodziców;
- należy bawić się w inne, ciekawe zabawy, nie tylko spędzać czas przy komputerze;
- nie ufać osobom poznanym w sieci;
- nie podawać swoich danych;
- informować rodziców, gdy coś w sieci dziecko zaniepokoi.
- „Muchy do sieci”- zabawa orientacyjno- porządkowa. Dzieci biegają w luźnej gromadce naśladując latające muchy. Na sygnał słowny „pająk idzie” zastygają w bezruchu. Dziecko pełniące rolę pająka wychodzi na łowy sprawdzając, czy któraś mucha się nie porusza się. Ruszającą się muchę zabiera do swojej sieci.
- „Czy właściwie korzystam z multimediów?”- quiz. Nauczyciel zadaje dzieciom pytania, na które dzieci odpowiadają TAK/NIE, podnosząc znaczek czerwony lub zielony:
- Czy lubicie grać na komputerze?
- Czy można przy komputerze, tablecie, smartfonie spędzać cały dzień?
- Czy wystarczy pół godziny dziennie?
- Czy należy jeść posiłek i jednocześnie grać na komputerze?
- Czy dzieci mogą grać w gry z potworami, strzelanki itp.?
- Czy rodzice powinni wiedzieć co oglądacie lub w co gracie na komputerze, telefonie, tablecie?
- Czy należy pytać rodziców o pozwolenie na korzystanie z Internetu i granie w gry?
- Czy należy grać tylko wtedy, gdy rodzice są w pobliżu?
- Czy należy wyłączać grę, gdy czas na zabawę z komputerem mija?
- Czy należy wymyślić sobie inne fajne zabawy, np. układanie klocków, granie w gry planszowe?
- Wręczenie dzieciom emblematów Jestem bezpieczny w sieci.
- Ewaluacja zajęć: poprzez wybranie smutnej lub uśmiechniętej buźki, dzieci wyrażają nastrój towarzyszący im podczas zajęć.