Konspekt zajęć w grupie 4 i 5-letnich

Temat zajęć: „Bezpieczny Internet”- zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z urządzeń multimedialnych i Internetu. „Co to jest Internet?”- burza mózgów, wyjaśnienie, czym jest Internet. „Sieć internetowa”- zabawa aktywizująca z wykorzystaniem kłębka wełny, wyjaśnienie, czym jest sieć internetowa. „Komputerowe zagadki”- rozwiązywanie zagadek słownych. „Sieciaki.pl – Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu: Korzystaj z umiarem z Internetu” - oglądanie filmu edukacyjnego, zwrócenie uwagi na zagrożenia, jakie niesie ze sobą niewłaściwe korzystanie z komputera i Internetu. „Muchy do sieci”- zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa. „Czy właściwie korzystam z multimediów?”- quiz wiedzy podsumowujący zajęcia.

Osoba prowadząca zajęcia: mgr Joanna Jurecka              

Data: 25.09.2023

Czas trwania: 25 minut

Grupa wiekowa: 4 i 5-latki
Temat zajęć
: „Bezpieczny Internet”- zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z urządzeń multimedialnych i Internetu. „Co to jest Internet?”- burza mózgów, wyjaśnienie, czym jest Internet. „Sieć internetowa”- zabawa aktywizująca z wykorzystaniem kłębka wełny, wyjaśnienie, czym jest sieć internetowa. „Komputerowe zagadki”- rozwiązywanie zagadek słownych. „Sieciaki.pl – Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu: Korzystaj z umiarem z Internetu” - oglądanie filmu edukacyjnego, zwrócenie uwagi na zagrożenia, jakie niesie ze sobą niewłaściwe korzystanie z komputera i Internetu. „Muchy do sieci”- zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa. „Czy właściwie korzystam z multimediów?”- quiz wiedzy podsumowujący zajęcia.

 

Cele ogólne:

  • zapoznanie dzieci z Internetem oraz uwrażliwienie ich na zagrożenia związane z korzystaniem z sieci;
  • wprowadzenie dzieci w świat technologii komunikacyjno – informacyjnej.

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • wyjaśnia pojęcie Internet;
  • wymienia zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z Internetu;
  • wymienia sposoby, jak uniknąć uzależnienia od komputera, Internetu;
  • wyjaśnia, dlaczego granie w niewłaściwe gry komputerowe bywa niebezpieczne;
  • podaje kłębek włóczki koledze lub koleżance;
  • reaguje ruchem ciała na umówiony sygnał;
  • rozwiązuje zagadki słowne;
  • wyróżnia głoskę w nagłosie słów: komputer, Internet, myszka (5l);
  • dokonuje ewaluacji zajęć poprzez przyjęcie odpowiedniego wyrazu twarzy.

 

Metody: działanie praktyczne, metoda obserwacji i pokazu, metoda problemowa, metoda aktywizująca;

Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne: Kłębek wełny, ilustracje przedstawiające rozwiązania zagadek, tablet z filmikami edukacyjnymi „Sieciaki.pl – Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu”, emblemat dla każdego dziecka „Jestem bezpieczny w sieci”, znaczki ilustrujące buźki wesołe i smutne.

Przebieg zajęć:

  1. „Pajączki”- zabawa paluszkowa na powitanie, dzieci siadają na podłodze wykonując w rytm muzyki następujące czynności:

Małe pajączki – dzieci pokazują rękami wzrost pajączka

zgrabne mają rączki. – zamykają i otwierają dłonie

Plotą pajęczynkę - wykonują kołowrotek

by nakarmić swą rodzinkę. – zbliżają dłonie do ust

Nagle przyszedł wiatr, dmuchnął cały świat. – poruszają rękami nad głową

Zerwał pajęczynkę, przewrócił rodzinkę. – przewracają się na podłogę

 

  1. „Co to jest Internet?” – burza mózgów. Po wysłuchaniu swobodnych wypowiedzi dzieci, nauczyciel podaje definicję: Internet to wielka, niewidzialna sieć połączonych ze sobą komputerów, tabletów, smartfonów, dzięki której ludzie mogą się łączyć z innymi, rozmawiać, słuchać muzyki, oglądać filmy, grać, przesyłać pliki, robić zakupy i poznawać wiele ciekawych rzeczy.

 

  1. „Sieć internetowa”- zabawa aktywizująca z wykorzystaniem kłębka wełny. Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że wspólnie stworzą internetową sieć. Podając sobie kłębek wełny, wypowiadają imię kolegi lub koleżanki, do którego ma trafić włóczka. W trakcie zabawy przypomina dzieciom o trzymaniu swojego kawałka włóczki. Na końcu zabawy wyjaśnia, iż w taki sposób sieć internetowa łączy komputery na całym świecie.

 

  1. „Komputerowe zagadki”- rozwiązywanie zagadek słownych.

Stoi na biurku lub na stoliku, ma ekran, myszkę i dużo guzików (komputer)

Jakie to zwierzę „siedzi w komputerze”? (myszka)

Sieć co łączy komputery nazywa się... (Internet)

  • Zadanie dla dzieci 5-letnich: wyodrębnienie pierwszej głoski w słowach stanowiących rozwiązane zagadek.

 

  1. Oglądanie filmików edukacyjnych, zapoznanie dzieci z zagrożeniami, jakie niesie ze sobą niewłaściwe korzystanie z komputera i Internetu.
  • pl – Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu: Korzystaj z umiarem z Internetu

https://www.youtube.com/watch?v=vZA1Ik78sbk&list=PLtppvwRJOis2cNesUHc1Vkn41YmpC50wW&index=2&ab_channel=DajemyDzieciomSile

  • pl – Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu: Nie ufaj osobom poznanym w sieci

https://www.youtube.com/watch?v=jXPJgcbc1zQ&list=PLtppvwRJOis2cNesUHc1Vkn41YmpC50wW&ab_channel=DajemyDzieciomSile

  • pl – Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu: Mów jeśli coś jest nie tak

https://www.youtube.com/watch?v=imLz4TTZ3iw&list=PLtppvwRJOis2cNesUHc1Vkn41YmpC50wW&index=4&pp=iAQB&ab_channel=DajemyDzieciomSile

 

  1. „Bezpiecznie korzystamy z komputera”- ustalenie z dziećmi podstawowych zasad bezpieczeństwa, które należy stosować w obcowaniu z komputerem i Internetem:
  • zawsze pytać rodziców o pozwolenie na korzystanie z Internetu i komputera;
  • nie korzystać z Internetu i komputera przed snem;
  • można grać tylko pod opieką rodziców;
  • należy bawić się w inne, ciekawe zabawy, nie tylko spędzać czas przy komputerze;
  • nie ufać osobom poznanym w sieci;
  • nie podawać swoich danych;
  • informować rodziców, gdy coś w sieci dziecko zaniepokoi.

 

  1. „Muchy do sieci”- zabawa orientacyjno- porządkowa. Dzieci biegają w luźnej gromadce naśladując latające muchy. Na sygnał słowny „pająk idzie” zastygają w bezruchu. Dziecko pełniące rolę pająka wychodzi na łowy sprawdzając, czy któraś mucha się nie porusza się. Ruszającą się muchę zabiera do swojej sieci.

 

  1. „Czy właściwie korzystam z multimediów?”- quiz. Nauczyciel zadaje dzieciom pytania, na które dzieci odpowiadają TAK/NIE, podnosząc znaczek czerwony lub zielony:
  • Czy lubicie grać na komputerze?
  • Czy można przy komputerze, tablecie, smartfonie spędzać cały dzień?
  • Czy wystarczy pół godziny dziennie?
  • Czy należy jeść posiłek i jednocześnie grać na komputerze?
  • Czy dzieci mogą grać w gry z potworami, strzelanki itp.?
  • Czy rodzice powinni wiedzieć co oglądacie lub w co gracie na komputerze, telefonie, tablecie?
  • Czy należy pytać rodziców o pozwolenie na korzystanie z Internetu i granie w gry?
  • Czy należy grać tylko wtedy, gdy rodzice są w pobliżu?
  • Czy należy wyłączać grę, gdy czas na zabawę z komputerem mija?
  • Czy należy wymyślić sobie inne fajne zabawy, np. układanie klocków, granie w gry planszowe?

 

  1. Wręczenie dzieciom emblematów Jestem bezpieczny w sieci.
  2. Ewaluacja zajęć: poprzez wybranie smutnej lub uśmiechniętej buźki, dzieci wyrażają nastrój towarzyszący im podczas zajęć.